کد مطلب:28675
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
آيا مي توان گفت نباريدن باران معلول اعمال انسان ها است؟
نظام حاكم بر جهان هستي، نظام علت و معلولي است و هر پديده اي داراي علتي مي باشد. علت حادثه و پديده، مي تواند علت مادي باشد و يا غيرمادي. باريدن يا نباريدن باران پديده اي طبيعي است و علت آن مي تواند مادي باشد. (و اختلالات جوي موجب آن گردد). هم چنين مي تواند علت غيرمادي داشته باشد. در عين حال علت غيرمادي مي تواند در طول علت مادي نيز باشد؛ يعني، در جهان طبيعت از طريق علت مادي عمل كند. جهان خلقت جهاني پر از شگفتي است و ما هيچ گاه نمي توانيم ادعا كنيم كه جهان طبيعت منحصر و محدود به آن مقداري است كه ما با علوم مادي و طبيعي و با وسايل و ابزارهاي مادي ديده و شناخته ايم و روحيه علمي به ما اجازه نمي دهد كه جهان خلقت را محدود به عينيات كنيم. از علت هاي غيرمادي نباريدن باران مي تواند رفتار و عملكرد نادرست و گناه آلود انسان ها باشد. اين مسأله در پرتو تعاليم عاليه اسلام قطعي است كه جهان هستي در برابر كنش هاي انسان ها واكنش نشان مي دهد و نسبت به آن بي تفاوت نيست. اين مسأله ابعاد و اشكال مختلفي دارد كه هم در فلسفه تاريخ مورد توجه است و هم در فلسفه طبيعت. جالب است كه خوش قلبي و نيت هاي صحيح و سالم و نيك آدميان در طبيعت و حيوانات موثر است؛ چنانكه در زمان ظهور امام زمان(عج) و حكومت عدل و داد آن حضرت، اثر اين دادگري و بهروزي و احوالات نيك آدميان، در حيوانات نيز اثر مي كند. اين مطلب، مورد پذيرش برخي از روانشناسان نيز قرار گرفته است. به هر حال نباريدن باران مي تواندعلل گوناگون داشته باشد. يكي از آنها مي تواند انجام گناه باشد. در دعاي كميل حضرت امير(ع) مي فرمايد: {Hاللهم اغفرلي الذنوب التي تنزل النقم، اللهم اغفرلي الذنوب التي تغيّر النعم H}{M؛ خدايا گناهاني را كه نقمت را نازل مي نمايد بر من ببخشاي، خداوندا گناهاني را كه نعمت ها را دگرگون مي كند بر من ببخشاي M}. در قرآن كريم نيز آمده است: {A{/Bوَ يا قَوْمِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ اَلسَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً{w1-12w}{I11:52I}/}A}{M؛ اي قوم از خدا آمرزش طلبيد و به درگاه او توبه كنيد تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداندM}، {V(هود، آيه 52)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.